Gra z nauczycielem z WHU

W ostatnią sobotę miałem przyjemność zmierzyć się z nauczycielem z klubu na uniwerku w Wuhan. Mój przeciwnik jest silnym graczem 5 dan, również zapalonym brydżystą z międzynarodowymi osiągnięciami.

Grałem czarnymi (nie było nigiri). Pierwszą pomyłkę popełniłem w 21 ruchu, ale to ruch 31 i jego następstwa w zasadzie ustawiły resztę gry. Po ruchu 34 powinienem zagrać skomplikowane joseki, którego nie znałem i w rezultacie gra szybko stała się dla mnie bardzo trudna. Próbowałem komplikować i nadrabiać, ale nie miałem szans. Poniżej zapis.



3 myśli nt. „Gra z nauczycielem z WHU

  1. Widzę, że niezłe postępy zrobiłeś…
    Jak wrócisz(?) na Warszawski to będę Ci kibicował żebyć wygrał :)

    Mógłbyś wyjaśnić dlaczego najpierw trzeba zagrać w rogu (21: s2) a potem L3?
    I dlaczego 31: F5 jest lepsze niż od razu D15?

    • J4 jest wysoko, więc biały chce tam się rozwinąć. Z kolei zagranie w L3 jest sente na grupę białych i nawet po sekwencji zagranej w grze nadal zostaje tam aji na atak. Jeśli czarny nie zagra M3 jest ładnym rozwinięciem dla białych i grupa czarnych zaczyna być słaba. Ponieważ czarny planuje L3 lepiej zagrać aktywniej w rogu (S2 zamiast P2).

      Zagranie w F5 jest dobre, ponieważ jeśli biały nie odpowie czarny podzieli jego grupę i przejmie inicjatywę, więc biały nie może tego zignorować. Czarny może więc w sente zredukować białego i zostawić sobie aji na później. W grze biały wzmocnił swoją pozycję na zewnątrz i po fatalnym błędzie czarnego, który zaowocował ruchem białych w B8, jakikolwiek atak na dolną grupę stał się praktycznie niemożliwy. Stąd zagranie F5 przed wymianami w lewym górnym rogu to dobry pomysł, taka próba :)

      • I tak przy okazji, nasi danowcy są ode mnie nadal znacznie silniejsi, także o wygranej Warszawskiego nie ma na razie co marzyć :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>